ایران به عنوان دبیر کل جدید «اکو» اعلام شد

کشورهای عضو اکو از پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت (WTO) حمایت و مانع تراشی‌های برخی کشورهای خارج از منطقه را محکوم کردند.
بیست و سومین اجلاس شورای وزیران عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تاجیکستان برگزار شد.
در این اجلاس، وزرای شرکت‌کننده تصمیمات لازم جهت اجرایی شدن مصوبات موافقتنامه‌های اکو را اتخاذ کردند تا توسعه منطقه‌ای و به تبع آن سطح زندگی مردم منطقه ارتقاء یافته و مردم منطقه اکو نتایج ملموس همکاری‌های اقتصادی را در زندگی خود احساس کنند.
از دیگر مصوبات اجلاس موضوع انتصاب دبیرکل سازمان بود که دبیر کلی اکو به مدت سه سال از 2018 تا 2020 میلادی به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.


محکوم کردن تحریم‌های یک جانبه اقتصادی علیه کشورها که مانع توسعه اقتصادی و تجارت آزاد میان ملت‌ها است از دیگر بندهای بیانیه وزیران بود.
*دکتر ظریف: رفاه مردم منطقه هدف اصلی اکو است
وزیر امور خارجه کشورمان هم در بیست و سومین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اکو گفت: رفاه مردم منطقه هدف اصلی همه برنامه‌ها و فعالیت‌های اکو است و باید روی آن تمرکز کنیم.
دکتر محمد جواد ظریف در حضور وزیران و معاونان امور خارجه 10 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی "اکو" اظهار داشت: هدف ما ایجاد یک منطقه قوی و مرفه در حوزه اکو است.
وی با اشاره به اینکه سرنوشت ما به عنوان اعضای یک منطقه در هم آمیخته است، افزود: شکست و موفقیت در این منطقه بر همه ما تاثیر می‌گذارد.
ظریف با اشاره به پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه از دهه 1990 به این طرف، تاکید کرد: مداخله‌های خارجی، تروریسم و افراط گرایی، دو دهه است که بسیاری از مناطق منطقه را نابود کرده است و افراط گرایی خشونت آمیز همچنان تهدیدی برای منطقه اکو است. وی افزود: با وجود شکست خلافت داعش و سایر گروه‌های تروریستی، شاهد گسترش شبکه‌های گسترده‌ای از گروه‌های افراطی، به خصوص داعش در غرب، جنوب و مرکز آسیا هستیم که خطر جدی‌تری برای منطقه اکو محسوب می‌شوند.
وزیر امور خارجه ایران گفت: ما نیاز به همکاری و ایجاد یک استراتژی مشترک منطقه‌ای برای متوقف کردن گسترش افراطی گری و تامین مالی آنها هستیم.
ظریف افزود: ایران همواره آماده همکاری برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم است. در این زمینه، مبارزه مشترک با قاچاق مواد مخدر می‌تواند یکی از مهمترین منابع مالی گروه‌های تروریستی افراطی را از بین ببرد.
وی افزود: کشورهای عضو اکو همچنین با تعدادی از چالش‌های دیگر مانند تخریب محیط‌زیست، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، طوفان‌های گرد و غبار و آلودگی مواجه هستند که باید به آن توجه کرد. در مواجهه با این چالش‌ها، ما، به عنوان کشورهای عضو اکو، باید ظرفیت اکو و پتانسیل‌های آن را در طیف وسیعی از امکانات گسترش دهیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اکو یک چارچوب چند جانبه منحصر به فرد برای بسیج منابع انسانی کشورهای عضو جهت رسیدن به اهداف جمعی و مقابله با فاجعه‌های فراملی مشترک است.
ظریف با بیان اینکه، ما بعنوان حوزه اکو می‌توانیم خود را به عنوان یک منطقه قوی اثبات کنیم، افزود: هر کشور عضو اکو از منابع و ظرفیت‌های مختلف برخوردار است، بنابراین می‌توانیم در توسعه قوی، جامع و پایدار منطقه‌ای همکاری کنیم.
وی افزود: درحال حاضر و پس از سه دهه،اکو ظرفیت خود را برای کمک به کشورهای عضو در جهت توسعه و مشارکت ثابت کرده است.
ظریف اضافه کرد: ایران به شدت به مزایای ناشی از همکاری و تعامل منطقه‌ای اعتقاد دارد و همیشه تعهد کامل خود را نسبت به اهداف سازمان نشان داده است، ما متعهد به ایجاد یک منطقه قوی و مرفه درحوزه اکو با هدف ارتقای همکاری جنوب - جنوب در چارچوب هستیم. وزیر امور خارجه ایران، خطاب به همتایان خود در این اجلاس، گفت: از زمان تصویب «چشم انداز اکو - 2025» در اجلاس اسلام‌آباد، طیف وسیعی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها، ازسوی دبیرخانه و کشورهای عضو اجرا شده است، با این حال، سرعت فعالیت‌ها ومشارکت کشورهای عضو، کمتر از انتظارات رهبران ما است. ظریف پیشنهاد کرد که همه کشورهای عضو برای تحقق «چشم انداز- اکو 2025» منابع مالی بیشتری را برای دستیابی به اهداف مشترک اختصاص دهند.
سایر اخبار این روزنامه
6 میلیارد دلار پروژه معدنی در سال 97 افتتاح می‌شود قائم مقام وزیربهداشت: شهرهای 100هزار نفر به بالا صاحب بیمارستان می‌شوند ایران به عنوان دبیر کل جدید «اکو» اعلام شد بازگشت چند میلیارد ارز و ریال به بیت المال جهانگیری: ایران آماده توسعه همکاری با فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر است اعتراف ناشیانه ناکامی انگلیس، آلمان و فرانسه در جلب حمایت اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم ایران حزب‌الله: آمریکا و متحدانش بازی را در سوریه باختند گری سیک: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام احمقانه است تلاش کنگره آمریکا برای تصویب طرحی علیه اختیارات نظامی ترامپ نمایندگان پارلمان اروپا هنگام سخنرانی مکرون رئیس جمهور فرانسه دست از سر سوریه بردارید رئیس سازمان حج و زیارت: ظرفیت حج 97 تکمیل شد دکتر روحانی انتخاب رئیس جمهوری سیرالئون را تبریک گفت معاون اول رئیس‌جمهور: عزم جمعی و وفاق ملی زمینه ساز حل مشکلات کشور است دیوان عدالت اداری: دریافت حق مدیریت دارویی در داروخانه‌ها ممنوع شد با حضور رئیس جمهور؛ جلسه هماهنگی سفر کاروان دولت تدبیر و امید به استان آذربایجان شرقی برگزار شد